Toegankelijk voor iedereen

Het Flevoziekenhuis streeft ernaar voor iedere patiënt even toegankelijk te zijn. Toegankelijkheid betekent dat iedereen – ongeacht leeftijd, geletterdheid, auditieve of visuele beperkingen, en rolstoelgebruik – op dezelfde manier gebruik kan maken van onze zorgdiensten.

MijnInfopunt

Als je vragen hebt, helpen de medewerkers van het informatiecentrum mijnInfopunt je graag. In de centrale hal zijn gastvrouwen aanwezig om je te helpen met vragen, je de weg te wijzen of op verzoek met je mee te lopen. De receptie is 24/7 bereikbaar en beschikbaar.

Hulphond/ blindengeleide hond

De afdelingen zijn toegankelijk voor hulp- en geleidehonden. Hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden:

  • Voordat je de afdeling bezoekt, meld je dat je een hulphond meeneemt.
  • Je hond moet herkenbaar zijn als hulphond. Zorg ervoor dat je de “identiteitspas” van de hond bij je hebt, waaruit blijkt dat het een officiële hulphond is.
  • Kies de kortste route naar de afdeling en verblijf niet langer dan nodig in het ziekenhuis.
  • Je hond moet aangelijnd zijn.
  • De hulphond mag niet naar binnen in een behandelkamer of een ruimte waar ingrepen plaatsvinden. In dat geval moet de hond in de betreffende wachtruimte van de afdeling achterblijven.
  • Medewerkers hebben geen contact met de hond.

Doof of slechthorend

Als je gehoorproblemen hebt, bestaat de mogelijkheid dat je niet optimaal kunt communiceren met je zorgverlener. Zelfs als je goed kunt liplezen, loop je het risico bepaalde medische termen, uitdrukkingen of details van het advies van je zorgverlener en over je behandeling niet goed te begrijpen. Daarom adviseren we je om bij een afspraak of behandeling in het ziekenhuis een tolk in te schakelen. Het UWV kan je informeren over het aantal uren waarop je recht hebt om een doventolk in te schakelen. Het is handig om bij het maken van een afspraak in het ziekenhuis te vermelden dat er een doventolk met je meekomt.

Rolstoelgebruikers

Het Flevoziekenhuis is goed bereikbaar voor mensen die een rolstoel gebruiken. Bij de hoofdingang bevindt zich een blauwe knop bij de draaideur. Hiermee kun je de deur langzamer laten draaien als dat prettiger voor je is.

Moeite met lezen en schrijven

Tijdens je afspraak, behandeling of opname in het ziekenhuis kom je regelmatig geschreven teksten tegen op folders of formulieren. Heb je moeite met het invullen van een formulier of het lezen van een folder of medicijnbijsluiter? De medewerkers van mijnInfopunt staan klaar om je te helpen.

Tolkenservice

Voor effectieve gezondheidszorg is het essentieel dat zorgverleners en patiënten elkaar goed begrijpen, wat wettelijk is vastgelegd. Als er taalproblemen zijn, bieden we de mogelijkheid om een telefonische tolk in te schakelen. De baliemedewerkers van de afdeling kunnen dit voor je regelen als je dat wenst. Het Flevoziekenhuis werkt samen met Global Talk, dat telefonische tolkdiensten, persoonlijke tolken en schriftelijke vertaaldiensten aanbiedt.

 

Tolkvergoeding voor asielzoekers
Voor asielzoekers wordt de inzet van een tolk vergoed.

Ga naar de inhoud